خانه / فرهنگ و هنر / نبرد سینماداران فرانسه و «نتفلیکس» جدی شد

نبرد سینماداران فرانسه و «نتفلیکس» جدی شد

هیات فیلم فرانسه از به تصویب نرسیدن ایده صدور روادید موقت برای اکران محدود دو محصول «نتفلیکس» که در بخش رقابتی جشنواره کن امسال حضور دارند – شامل «اوکجا» ساخته بونگ جون هو و «داستان‌های مایروویتس» به کارگردانی نوآ بامباک – خبر داد. این تصمیم، درست یک روز بعد از به تصویب رسیدن قانونی جدید توسط مقامات کن اعلام شد که بر مبنای آن، از سال 2018 به بعد کلیه فیلم‌هایی که برای نخل طلای کن رقابت می‌کنند، باید به صورت نامحدود در سینماهای فرانسه روی پرده بروند.

به دنبال انتشار فهرست فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه هفتادمین جشنواره کن، «نتفلیکس» با واسطه قرار دادن کمپانی پخش «جوکر» وارد مذاکره با هیات فیلم فرانسه شد تا دو فیلم «اوکجا» و «داستان‌های مایروویتس» پیش از انتشار آنلاین، به صورت محدود در حداکثر شش سینمای فرانسه به نمایش در آیند.

نتفلیکس امیدوار بود با اکران محدود این دو فیلم بتواند بلافاصله آن را به صورت اینترنتی در دسترس 93 میلیون کاربر خود در سراسر دنیا قرار بدهد. در غیر این صورت، طبق مقررات سختگیرانه فرانسه، به طور معمول باید به مدت سه سال در صف انتظار بمانند.

اما دو روز پیش، فردریک بردن رییس هیات فیلم فرانسه در گفت‌وگو با «ورایتی» اعلام کرد چنین مجوزی به نتفلیکس اعطا نخواهد شد، چرا که انتظار می‌رفت با توجه به رقابت دو محصول این کمپانی در بخش مسابقه کن، پخش گسترده‌تری برای نمایش‌شان صورت بگیرد. بردن اضافه کرد حتی در صورت صدور چنین روادید موقتی، نتفلیکس اجازه نخواهد یافت قوانین و مقررات نمایش فیلم‌ها در فرانسه را دور بزند.

انتخاب دو محصول «نتفلیکس» برای رقابت در بخش مسابقه کن، آتش درگیری و اختلاف میان برگزارکنندگان جشنواره و هیات فیلم فرانسه را روشن کرد. این هیات که متشکل از نمایندگان انجمن سینماداران و دیگر صنوف سینمایی این کشور است، با غول‌های پخش آنلاین مانند «نتفلیکس» و «آمازون» میانه خوبی ندارد.

سرسختی هر دو طرف بر سر مواضع خود کار را به جایی رساند که تیری فره‌مو دبیر هنری جشنواره کن و همکارانش ناچار به تصویب قانونی شدند که بر مبنای آن، از جشنواره 2018 به بعد کلیه فیلم‌های بخش مسابقه کن ملزم به پخش گسترده در سالن‌های سینمای فرانسه خواهند بود. این نخستین‌بار است که فیلم‌هایی که پخش‌شان به عهده «نتفلیکس» و «آمازون» است برای نخل طلای کن رقابت می‌کنند؛ حرکتی که از سوی خیلی‌ها به منزله ایجاد تغییر در مسیر آینده سینما تلقی شد.

بلافاصله، رید هیستینگز مدیر عامل نتفلیکس در صفحه فیسبوک خود به قانون تصویب شده واکنش نشان داد و آن را تلاش سینماهای زنجیره‌ای فرانسه برای جلوگیری از ورود فیلم‌های این کمپانی به بخش رقابتی کن عنوان کرد.

هرچند، اختلاف روزهای اخیر را باید بخشی از کشمکشی بزرگ‌تر میان نتفلیکس و صنعت سینمای جهان دانست که به دنبال قدرت گرفتن پخش آنلاین تولیدات سینمایی در سال‌های اخیر رخ داده است. در سال 2015، سینماهای زنجیره‌ای مهم ایالات متحده از نمایش درام جنگی «هیولاهای بی‌ریشه» با بازی ادریس البا خودداری کردند، چرا که نتفلیکس تصمیم گرفت به طور همزمان پخش آنلاین این فیلم را آغاز کند. این تصمیم نتفلیکس در تضاد با مقررات نمایش امریکای شمالی بود که بر مبنای آن، باید میان اکران در سالن‌های سینما و پخش خانگی محصولات سینمایی، دست‌کم 90 روز فاصله باشد.

هفتادمین جشنواره فیلم کن از 17 می  آغاز به کار مي‌کند و تا 28 می ادامه دارد.

error: